Chargeback - wyjście awaryjne dla płacących kartą

Zakupy online wiążą się z ryzykiem otrzymania towaru z pewnymi usterkami albo nieotrzymania go w ogóle. Oczywiście ryzyko to jest minimalne. Jednak nieuczciwi sprzedawcy istnieją. W sytuacji, gdy dokonujemy płatności kartą możemy zwrócić się do banku, w którym posiadamy rachunek z prośbą o dokonanie tzw. chargebacku.

Czym jest chargeback?

Chargeback to nic innego, jak obciążenie zwrotne, które z konta sprzedawcy dokonywane jest na konto kupującego. Jeżeli nasze zakupy nie zostały zrealizowane, usługa chargebacku umożliwia nam odzyskanie pieniędzy. W rzeczywistości cała procedura funkcjonuje jak reklamacja. Z tym, że na rozpatrzenie reklamacji możemy czasami oczekiwać w nieskończoność, natomiast składając formularz reklamacyjny w swoim banku, możemy liczyć na szybkie odzyskanie pieniędzy. Warto wspomnieć, że chargeback może dotyczyć nie tylko towarów, ale i usług.

Kto może skorzystać z chargeback?

Chargeback obowiązuje tylko wówczas, gdy za zakupione towary lub usługi płacimy kartą. Obciążenie zwrotne to dobre wyjście awaryjne dla osób posiadających karty debetowe i kredytowe. Mogą to być zarówno karty wydane przez Visa, jak i MasterCard. Chargeback obejmuje kilka rodzajów transakcji:

- płatności kartami wykonane w terminalach POS (to transakcje, których dokonujemy np. w sklepach, restauracjach czy hotelach),

- transakcje internetowe,

- zamówienia telefoniczne, w których konsument skorzysta się z kodów CVV lub CVC,

- wypłaty gotówki za pośrednictwem bankomatów.

O chargebacku warto pamiętać zwłaszcza w sytuacji, gdy bankomat nie wypłacił nam pieniędzy lub wypłacił tylko część żądanej kwoty. To również doskonałe wyjście w momencie, gdy okazuje się, że sprzedawca zbankrutował. W ostatnich latach wiele słyszy się o upadających biurach podróży. Jeżeli nie doszło do realizacji wyjazdu a zapłaciliśmy wcześniej za podróż zagraniczną, możemy zwrócić się do banku z prośbą o dokonanie chargebacku. Po naszej stronie leży jednak udowodnienie, że usługa nie została zrealizowana.

Jak wygląda procedura dokonywania obciążenia zwrotnego?

Zanim rozpoczniemy ubiegać się o chargeback powinniśmy przygotować odpowiednie dokumenty. Musimy liczyć się z tym, że bank zażąda od nas dosyć szczegółowych informacji na temat danej transakcji. Będziemy musieli podać między innymi datę jej dokonania, nazwę sprzedawcy lub usługodawcy oraz powód składanej reklamacji. Gdy posiadamy już wszystkie potrzebne dane, kolejnym krokiem powinno być skontaktowanie się z bankiem, który wydał nam kartę. Po przedstawieniu zaistniałej sytuacji przedstawiciel banku wskaże nam formularz, który będziemy musieli wypełnić. Teraz pozostaje nam poczekać na decyzję banku. Z reguły trwa to kilka dni. Procedura nie powinna być dłuższa, niż 30 dni. W sytuacji, gdy bank uzna, że reklamacja jest zasadna, pieniądze wrócą na nasze konto.

Płatności dokonywane przy pomocy karty stają się coraz bardziej popularne. Niestety nie każdy posiadacz karty jest świadomy, że istnieje coś takiego, jak chargeback. Tymczasem stanowi on dla nas konsumentów fantastyczne zabezpieczenie. Bez względu na rezultat złożonego przez nas wniosku usługa obciążenia zwrotnego zawsze pozostaje bezpłatna.

Zobacz również

Kontakt

Poradnik na temat bezpiecznych i szybkich płatności podczas zakupow w Internecie.